onsdag 23. januar 2013

snart avreise


Snart er vi på et fly østover mot India, eller Bharat som det heter på hindi. India er det største landet i Sør-Asia og det syvende største i hele verden. Dette store landet huser over 1,2 milliarder mennesker. Med så mange mennesker skulle man tro at 10 mennesker fra Bjerkely skulle gli inn i mengden, men tror ikke det skjer. Hvert fall ikke med meg som er så blek og i tillegg har (relativt) lyst hår. Jeg kommer til å bli den lokalbefolkningsattraksjonen. 
Likevel tror jeg at de største opplevelsene blir våre. Både i Kolkata og Dumka hvor vi kommer til å se en helt annet måte å leve på, som er så langt fra vår materialistiske verden som man kommer. Dette er mennesker som vil se det som en luksus om de kan servere oss kjøtt til middag, i tillegg til ris og grønnsaker. Mennesker som risikerer helsen i steinbrudd fordi det er deres eneste alternativ til å forsørge familien. 
Men India har også mye annet å vise frem, med en helt annen kultur, lukt, smak og klima enn  i Norge vil hele reisen bli en stor eksotisk opplevelse for oss. Vi skal prøve å spise med hendene, jeg mener hånden, man kan jo selvfølgelig bare bruke høyrehånden fordi den venstre er «uren». Vi skal prøve å ikke brenne opp innvendig på grunn av de sterke krydderne. Eller brenne opp utvendig på grunn av sola og varmen. Vi skal ri på elefanter, bo på husbåt i Backwaters, og så mye mer at man ikke kan annet enn å glede seg. Jeg gleder meg i hvert fall! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar